Főmenü

Partnerek
ISC
Eduroam
Képgaléria  Nyomtatás  E-mail 

Eduroam – A „vándorlás” szabadság

 

Biztosan sokuknak okozott már kellemetlenséget, amikor egy másik felsőoktatási intézményben valamilyen konferencia résztvevőjeként laptopjával használni szerette volna a helyi WIFI hálózatot, de bosszúságára csak nyílt, nem titkosított hálózathoz tudott csatlakozni. Hogy miért? Mert például csak az állt rendelkezésre, vagy a titkosított hálózat hiába volt ugyan elérhető, a csatlakozáskor megfelelő felhasználónév és jelszó hiányában nem tudta magát azonosítani. Pedig az ember úgy gondolhatná, hogy a XXI. században a vezeték nélküli technológiában a titkosított kapcsolat már alapkövetelmény. Olyan eset is előfordul, hogy van ugyan titkosítás, csak nem elég erős, vagy olyan is, hogy hiába áll rendelkezésre titkosított kapcsolat az igénybe venni kívánt szolgáltatás (pl. bizonyos típusú VPN, vagy más, nem elterjedt, de otthon általánosan használt szolgáltatás) nem elérhető, mert az adott intézmény tűzfala blokkolja a kapcsolatot. Ilyen és hasonló problémák ellen próbál segíteni az ún. EduRoam (Education Roaming).

eduroam-1.bmp

Kapcsolódás a WIFI hálózatra RADIUS segítségéve
 (forrás: http://www.eduroam.hu)

Az EduRoam egy olyan intézményi szövetség, amely lehetővé teszi,hogy hallgatók és oktatók hozzáférjenek távolról a Campus erőforrásokhoz, akár egy távoli intézményből. A hozzáférés ellenőrzése az otthoni intézménynél történik az EduRoam együttműködés során kialakított RADIUS hierarchia segítségével.

eduroam-2.bmp

Gipsz Jakab BME-s és Joachim Rigips a Kalsruhe-i Egyetem oktatója így azonosítaná magát az EKF-en az EduRoam segítségével
(forrás: http://www.eduroam.hu)

Az Eduroam Magyarországon is egy RADIUS hierarchiával rendelkezik, amely hierarchia legfelső szintjén az NIIF Intézet helyezkedik el, amely koordinálja és működteti ezt a szolgáltatást. Az NIIFI 2006 eleje óta tagja a nemzetközi EduRoam szövetségnek.

Főiskolánk a Matematika és Informatika Intézet és a Médiainformatika Intézet három kollégájának közreműködésével vette bele magát az EduRoam projektbe. A kollégák: Perjési András, Kovács Gábor és Harsáczki András. Első lépésként a főiskola jelenlegi infrastruktúráját, az EduRoam hardver és szoftver igényeit mérték fel, valamint megállapodtak a hetenként tartandó munkamegbeszélések időpontjában és programjában.

Eger, 2009-04-28

Harsáczki András